خطراتی که نوزادان مادران دیابتی را تهدید می کند

5 دسامبر 2019- اگر دیابت به درستی کنترل نشود، جنینی که در داخل رحم زن مبتلا به دیابت در حال رشد است، ممکن است در معرض سطح بالایی از قند خون در دوران بارداری قرار گیرد.

دو نوع دیابت وجود دارد که ممکن است کودک را در دوران بارداری در معرض خطر قرار دهد: دیابت بارداری و دیابت قبل از حاملگی.

دیابت حاملگی شرایطی است که در دوران بارداری در خانمهایی که قبلاً به دیابت مبتلا نبودند، ایجاد می شود. دیابت قبل از حاملگی، به دیابت نوع 1 یا نوع 2 اطلاق می شود که یک زن ممکن است قبل از بارداری به یکی از آنها مبتلا باشد و برای درمان آن به داروهای خوراکی کاهنده ی قند خون یا انسولین نیاز داشته باشد.

مهم است که اطمینان حاصل شود که دیابت در دوران بارداری به خوبی کنترل می شود، در غیر این صورت کودک در معرض میزان قند خون اضافه ای قرار می گیرد که می تواند بر روی او در دوران بارداری، هنگام تولد و بعد از تولد تأثیر گذارد.

هنگامی که دیابت به درستی کنترل نشود، قند خون اضافه در دوران بارداری به جنین منتقل می شود و این باعث می گردد که جنین مقادیر بیشتری انسولین تولید کند که نوزاد را در معرض عوارض مختلفی از جمله هیپوگلیسمی، وزن بیش از حد هنگام تولد، زایمان زودرس، سندرم پریشانی تنفسی و آسیب دیدگی قرار می دهد.

اگر یک زن به دیابت وابسته به انسولین مبتلا باشد، در این صورت خطر ابتلا به نقایص مادرزادی در هنگام تولد نیز وجود دارد که بر شکل گیری قلب، نخاع، مغز، دستگاه گوارش و مجاری ادراری تأثیر می گذارد.

بر خلاف دیابت وابسته به انسولین، در دیابت بارداری، سطح قند خون به طور کلی در طی سه ماه اول بارداری، هنگام تشکیل اعضای بدن، طبیعی است.

خطراتی که کودک را تهدید می کند

برخی از عوارضی که اگر دیابت مادر به طور صحیح در دوران بارداری کنترل نشوند، ایجاد می گردند، با جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده شده است:

وزن بیش از حد هنگام تولد

اگر مقدار زیادی گلوکز در خون مادر وجود داشته باشد، از جفت عبور می کند و لوزالمعده ی کودک سطح گلوکز بالا را حس می کند. این باعث می شود کودک در تلاش برای کمک به مصرف گلوکز، مقدار زیادی انسولین تولید کند، که می تواند منجر به ایجاد ذخایر زیادی از چربی و رشد بیش از حد جنین شود. به این حالت ماکروزومی گفته می شود.

نوزادانی که به وزن بسیار زیادی می رسند- از 9 پوند(حدود 4.08 کیلوگرم) یا بیشتر- ، بیشتر در کانال زایمان گیر می کنند و این باعث افزایش خطر جراحات در هنگام تولد و نیاز به سزارین می شود.

هیپوگلیسمی

نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت، در معرض خطر افت قند خون یا هیپوگلایسمی در مدت کوتاهی پس از تولد و در اولین روزهای زندگی هستند، زیرا لوزالمعده ی آنها همچنان مقدار زیادی انسولین تولید می کند، اما دیگر در معرض سطح گلوکز اضافه ای که از مادر به او منتقل می شود، نیست. تولید و ترشح زیاد انسولین می تواند منجر به مصرف زیاد گلوکز در بدن نوزاد شود و بنابراین قند خون او به شدت افت می کند. اگر هیپوگلیسمی شدید باشد، کودک در معرض خطر تشنج قرار می گیرد.

سطح قند خون نوزاد بعد از تولد باید بررسی می شود و اگر خیلی پایین باشد، ممکن است نیاز به تزریق محلول گلوکز داخل وریدی باشد تا قند خون او به حد طبیعی برگردد.

تولد زودرس

بالا بودن قند خون مادر، می تواند خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد قبل از موعد مقرر را افزایش دهد. پزشک همچنین ممکن است به دلیل بزرگ شدن کودک، زایمان زودرس را توصیه کند.

سندرم پریشانی یا زجر تنفسی[1]

نوزادان متولد شده قبل از موعد حقیقی زایمان در معرض خطر ابتلا به دیسترس تنفسی هستند، که منجر به مشکلاتی در تنفس آنها می شود. انسولین بیش از حد در بدن کودک می تواند تولید سورفاکتانت مورد نیاز برای بلوغ ریه را به تأخیر بیندازد. این نوزادان برای نفس کشیدن نیاز به کمک دارند تا زمانی که ریه های آنها بالغ شود. نوزادان متولد شده از مادرانی با کنترل ضعیف دیابت، حتی در مواقعی که زود به دنیا نیامده باشند، نیز در معرض خطر دیسترس تنفسی هستند.

ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی

نوزادان متولد شده از مادرانی با کنترل ضعیف دیابت در دوران بارداری، همچنین در معرض خطر چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی هستند.

منابع:

https://www.news-medical.net/health/Risks-to-Infants-of-Diabetic-Mothers.aspx

 



[1]Respiratory distress syndrome